Klasse voorschriften

Alles over de klasse voorschriften
Kees-NED124
Contacteer:

Re: Klasse voorschriften

Berichtdoor Kees-NED124 » vr jan 06, 2017 3:36 pm

Wat ook een kant en klare oplossing is de C zeilen van Joysway Part No: Z-JS-880540 Joysway Dragon Force - Main Sails C (Small), zijn qua uitvoering gelijk aan de A en B zeilen.

fransdoff

Berichtdoor fransdoff » ma jan 09, 2017 9:56 pm

Het "C" zeil kost ongeveer 26 Euro bij Ripmax. We zijn gewend dat elk zeil zijn eigen mast, jib-boom en complete giek heeft. Die komen nog eens op 40 á 50 Euro en alleen te gebruiken bij windkracht 6 á 7.
Misschien wordt dat te veel, ten opzichte van de aanschafprijs, om aan te prijzen in deze klasse.
gr. Frans . . . ned 176

aert

Berichtdoor aert » wo jan 11, 2017 5:27 pm

Hallo Affinity liefhebbers
Sinds kort heb ik - naast mijn Micro Magic 2673 en DragonForce 28- een Affinity.
Ook heb ik meegewerkt aan het vertalen naar het Nederlands van de reglementen voor de DragonForce.
Ik heb dus zowel belangstelling voor als ervaring met het varen met deze boten en de bijbehorende reglementen.
Mijn ervaring met het varen met de DragonForce heeft ervoor gezorgd, dat de "Hints en Tips" die daar aan de reglementen zijn toegevoegd ook door mij als zeer nuttig worden ervaren. In de reglementen van de DragonForce staat o.a. dat de boot moet worden opgetuigd volgens de gebruikershandleiding die door de leverancier wordt meegeleverd. Maar: die handleiding is niet altijd even "handig". Dit is de reden dat in de reglementen ook wordt bepaald dat wat in de "Hints en Tips" staat reglementair is toegestaan. De er in genoemde aanpassingen hebben zich in de praktijk bewezen en zijn duidelijke verbeteringen gebleken van de werkwijze als beschreven in de handleiding.

Een aantal punten wil ik graag noemen, omdat die volgens mij ook voor de Affinity van toepassing zouden moeten zijn.
Het betreft de manier van optuigen en wel de volgende punten:
1. De bevestiging van de fokkeboom via dek-ogen 2 en 1 met een bowie en een S-haak.
2. De bevestiging van de fok via de dek-ogen 5,7 en 8.
3. De bevestiging van het grootzeil via de "ring" en dek-oog 8.

Ad 1. Deze bevestiging zou ook via de dek-ogen 2 en 3 (het haakvomige dek-oog) moeten worden toegestaan.
De reden is het eenvoudiger kunnen wisselen van A- naar B-tuig of omgekeerd, zonder gepruts met een bowie en losse S-haak. Een korte vaste lijn met een lus aan het eind volstaat en maakt de verbinding stevig en bedrijfszeker.

Ad 2. en 3. Deze bevestigingen zijn nodeloos lang en door hun vorm (met wrijving via een hoek van 90 graden) belemmerend voor het vrij kunnen bewegen en daarmee het omslaan van de zeilen bij weinig wind. Het zou toegestaan moeten zijn de fok via dek-ogen 5 en 6 rechtstreeks naar achteren te laten lopen en het grootzeil vanaf de "ring" rechtstreeks naar achteren. Ook dit helpt bij het eenvoudiger optuigen en sneller wisselen van tuig.

Ik ben er van overtuigd (pun intended ;) ) dat de genoemde aanvullingen verbeteringen en vereenvoudigingen zijn die het gebruiksgemak en daarmee het zeilplezier met de Affinity zullen verbeteren.

Tot ziens aan het water, al of niet in Nieuwe Niedorp in maart van dit jaar,
Aert

Dirk-Jan Kann

Berichtdoor Dirk-Jan Kann » wo jan 11, 2017 6:15 pm

Hoi Aert,
Mag ik aannemen dat je met "bowie" eigenlijk "bowsie" bedoelt, oftewel de zwarte plastic schuifjes (wit bij de Micro Magic) waarmee je de lengte van lijnen verstelt ?
Bowie zelf is ons overigens in 2016 ontvallen.
Afgelopen zondag hebben we over de "definitieve" klasseregels gesproken.
Aan mij is nu de taak om e.e.a. af te ronden. Jouw opmerkingen zal ik meenemen, al zullen de Afdfinity-regels vooralsnog veel eenvoudiger zijn dan die van de DF.
vriendelijke groeten,
Dirk-Jan

aert

Berichtdoor aert » za jan 14, 2017 6:59 pm

Hallo Dirk-Jan,
Dank voor je oplettendheid. Ik bedoel inderdaad bowsie.
Het door mij gemelde gepruts met een bowie moet dus gepruts met een bowsie zijn.
Gepruts met Bowie is natuurlijk al lang verleden tijd, zoals Annie Schilder naar ik meen me te herinneren heeft gememoreerd.......

Ik wacht verder rustig en met vertrouwen af wat er met de regels voor de Affinity gebeurt,

Groet,
Aert

Dirk-Jan Kann

Berichtdoor Dirk-Jan Kann » wo jan 25, 2017 10:41 pm

Het resultaat van de discussie over de klassevoorschriften staat sinds gisteren onder de noemer "klassevoorschriften" op de openingspagina van de Affinity-site.
Bij deze dank ik een ieder voor zijn bijdrage c.q. commentaar. Het was leuk om er op deze manier samen uit te komen.
Ik hoop dat we met deze voorschriften goed uit de voeten kunnen.
Vriendelijke groeten,
Dirk-Jan

Terug naar “Regels”